Vízietikett
A hajózás, mint szabadidős sport, több mint háromszáz éves múltra tekint vissza. Ez alatt az idő alatt számos szokás és hagyomány alakult ki, hogy ezek segítségével a hajósok némileg könnyebben birkózhassanak meg az elemekkel. Nem számít, hány éve hajózik valaki: egyedül, kint a nyílt vízen, mindenki érzi azt a bizonyos feszültséget. (Ha netán mégsem, ideje áttérni a golfozásra…) Akár a nyílt vízen vagyunk, akár horgonyzunk, kikötünk, vagy barátokkal hajókázunk, ne nehezítsük hajóstársaink életét azzal, hogy semmibe vesszük a szokásokat és hagyományokat.
Amikor egy lassúbb vízi járművet előzünk nyílt vízen, mindig lassan menjünk, hogy minél kisebb hullámverés érje a másik hajót, és hagyjunk annyi helyet a két hajó között, amennyit a mélységi viszonyok megengednek. Kevés rosszabb dolog van annál, amikor egy lassabban haladó hajón épp reggelit készítünk, és hirtelen nagy hanggal elhúz mellettünk egy gyors hajó – a szétfröcskölő sült szalonna és a kiömlött kávé összetakarítása a hajókonyhában nem túl kellemes.
Azt se felejtsük el, hogy időnként az éppen előzött hajónak is lassítania kell, hogy alkalmazkodjon az őt előző vízi járműhöz. Ha például mi nyolc csomóval haladunk, a minket előző hajónak körülbelül 10 csomóra kell csökkentenie a sebességét, hogy meglegyen a megfelelő sebességkülönbözet. Azonban 10 csomós sebességnél még mindig elég kellemetlen hullámzás jön létre, így célszerűbb, ha mi négy csomóra lassulunk, így az előző hajónak a hat csomós sebesség még megfelelő ahhoz, hogy megelőzzön minket, és az általa keltett hullámok is jóval kisebbek lesznek.
Egy kibontott vitorlával haladó hajó előzésénél lehetőleg a szél alatti oldalon vagy a hajó faránál haladjunk el, hogy ne blokkoljuk a szelet.
Fontos tudnivaló, hogy horgonyzáskor az a hajó határozza meg a kilengési szöget, amelyik egy adott helyen elsőként lehorgonyoz. Soha ne horgonyozzunk túl közel egy másik hajóhoz. A szél változhat, és a horgonyláncok pillanatokon belül összegabalyodhatnak, a hajók pedig egymáshoz ütközhetnek. Soha sem fogom elfelejteni azt a zűrzavart egy éjszaka, amikor a brit Virgin szigeteknél egy késő éjjel érkező hajó túl közel horgonyzott le a szomszédjához. Hajnali háromkor fordult a szél, a horgonyláncok összetekeredtek, és a két dühös hajótulajdonos ruha nélkül, zseblámpával a kezében kiabált és szitkozódott – nem volt valami szép látvány. Ha már a zseblámpáknál tartunk: ha muszáj használnunk, vigyázzunk, ne vakítsunk el vele másokat.
Mielőtt lehorgonyzunk, gondoljuk át, hogyan is fogunk viselkedni. Ha zenét akarunk hallgatni, sokan vagyunk a fedélzeten, gyerekek és esetleg állatok is vannak velünk, és még mondjuk barbecue-partit is tervezünk, akkor minél távolabbra, a széliránnyal ellentétesen álljunk meg. A víz nagyon jól továbbítja a hangokat, és sok hajós korán fekszik le, hogy reggel korán indulhasson útnak – tartsuk tiszteletben a nyugodt alváshoz való jogukat. Azt se felejtsük el, hogy a beszélgetésünk is tisztán hallatszódhat a másik hajón.
Ha éjszaka partra akarunk szállni a csónakkal, vagy másokat akarunk meglátogatni a környező hajókon, használjuk az evezőket, és ne motorral menjünk. Végül is nem lehet olyan messze a part, hogy ne tudnánk kievezni. Némelyik hajós barátságos, és szívesen ismerkedik, míg mások visszahúzódóbbak és szeretnék, ha békén hagynák őket. Ha meglátunk másokat a többi hajón, legyünk barátságosak, de soha sem tolakodóak – kivéve persze, ha látjuk, hogy szívesen vennék a közeledésünket. Kialakult szokás, hogy amikor csónakkal megközelítünk egy horgonyzó hajót, mindig a hajó jobbcsapásán tegyük, úgy két-három méteres távolságban. Ha beszédbe elegyedünk valakivel, de érezzük a hangján, hogy nem igazán szeretne barátkozni, ne erőltessük.
Mielőtt beállunk egy kikötőhelyre, mindig szerezzük meg az engedélyt. Esetleg foglalt lehet vagy nem alkalmas a hajónk számára.
Ha már kikötöttünk, és a marinában nincs kikötőmester, udvarias dolog, ha segítünk a közelünkben lévőknek a kikötésben. Ez ugyan oximoronnak tűnhet, de a hajósok között létezik egyfajta szövetség. Mindenkinek joga van a saját területéhez, de mindenki segít a másiknak, ha úgy adódik.
Figyeljünk arra, hogy tisztán tartsuk a hajónk körüli területet. Tekerjük össze a köteleket, az elektromos kábeleket úgy használjuk, hogy azokba ne botoljon el egy arra járó, aki épp az új radar-reflektorunkat csodálja. A vödröket, felmosófákat, kikötőköteleket a helyükön tartsuk, ne szétszórva a fedélzeten. Ha végeztünk olyan eszközök használatával, amelyet közös használatra szántak, mindig tegyük vissza őket a helyükre, hogy mások is hozzáférjenek.
Ha külföldi kikötők látogatását is tervezzük, szóljunk előre vendégeinknek, milyen iratokra lesz szükségük, és tájékoztassuk őket a helyi szokásokról is.
Amikor megérkeznek, jelöljünk ki egy-egy tárolóhelyet nekik, és kérjük meg őket, hogy holmijukat mindig az adott helyen tartsák. Menet közben veszélyes helyzeteket teremthet a hajón szétdobált ruha vagy más felszerelés.
Magyarázzuk el a vendégeknek, hogy az indulás ideje függhet az ár-apály változásaitól és az időjárástól is. Hívjuk fel a figyelmüket, hogy jóval a kitűzött indulási időpont előtt már a fedélzeten kell lenniük, indulásra készen, elpakolva.
Mondjuk el, hogy a reggeli kelés ideje függ a napi tervünktől, és attól is, hogy kinek hogy kényelmes a hajón. Először nekünk, a skippernek kell felkelnie, majd hamarosan a többieknek is. Figyelmeztessük a vendégeket, hogy a hajón limitáltak a mosdóhasználati és a fürdési lehetőségek, így ennek tudatában, a többiekre figyelve használják azokat. Tanítsuk meg őket a hajóvécé helyes használatára, és magyarázzuk el a menet közbeni víztartalékolás fontosságát.
Azt is mondjuk el, hogy amikor este lefekvésre szólítjuk fel a hajó utasait, akkor valóban ideje nyugovóra térni. Ismertessük a tankolás és a kikötőbe való beállás és kiállás folyamatait. Legyünk benne biztosak, hogy ha velünk esetleg történne valami, a fedélzeten valaki tudja kezelni a rádiót, hogy segítséget hívjon. Ha lényegretörőek és őszinték vagyunk a vendégeinkkel, biztosak lehetünk benne, hogy mindenki élvezni fogja a hajózást és utunk is biztonságos lesz.
Mindig tekerjük fel és tisztázzuk a felesleges köteleket. Ez nem csak profibb megoldásnak néz ki, hanem balesetet is megelőzhet. Gondoljunk csak bele, kinek a hibája, ha a rendetlen köteleinkben elbotlik és megsérül valaki?
Az elektromos vezetéket mindig a dokkon lévő áramforrásból húzzuk ki először. Sokszor látni, hogy a hajón húzzák ki a kábeleket, aztán kiadják a partra, vagy ami még rosszabb, ők maguk viszik ki a dokkra és csak ezután csatlakoztatják le a parton lévő áramforrásról. Ez nagyon veszélyes, hiszen könnyen megcsúszhat valaki egy áram alatt lévő kábellel a kezében, és a vízbe eshet.
Soha ne csatlakoztassuk a parti vízellátást biztosító vezetéket a hajónkon lévő vízberendezés nyomás alatt lévő részéhez, még akkor sem, ha nyomáscsökkentő szeleppel rendelkezünk. Könnyen megtörténhet ugyanis, hogy elsüllyed a hajónk, elég annyi ehhez, hogy a cső egyik csatlakozása elengedjen, vagy egy flexibilis rész megrepedjen, és a hajónk máris tele lesz vízzel. Ennél sokkal jobb megoldás, ha fokozatosan töltjük fel a víztartályunkat a cső segítségével, és egy fedélzeti víznyomás-pumpát használva jutunk a szükséges mennyiséghez. Ha ebben az esetben történik valami, nem juthat több víz a hajóra, mint amennyi már ott van, így nem süllyedhetünk el. A víznyomás-pumpa rendszeres használata meghosszabbítja az élettartamát – kevés dolog rosszabb egy ilyen berendezésnek, mint az, ha hosszú ideig nincs használatban.
És ha már a víznél tartunk, ügyeljünk arra, hogy a víztartályból soha ne folyjék ki víz a hajóba. Ha ez mégis megtörténik, szivattyúzzuk ki a vizet vagy vezessük egy vízelvezető csőbe, ugyanis előbb vagy utóbb, amikor partra szállunk, könnyen elfeledkezhetünk arról, hogy éppen töltjük a víztartályt.
Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy minden külső világítást, berendezést, rádiót lekapcsoltunk a hajón. Nagyon kellemetlen lehet a közelünkben álló hajók utasainak, ha a mi hajónkról jövő fény elvakítja őket, vagy a rádió mormogását kell hallgatniuk, míg mi magunk a helyi kocsmában múlatjuk az időt egész éjszaka.
Forrás: http://www.aquamagazin.hu
Menet közben
Magától értetődő, hogy a balesetek elkerülése érdekében vannak bizonyos közlekedési szabályok, amelyek a mérvadóak a vízen. De mi történik akkor, ha épp nincs balesetveszély? Ilyenkor bármit lehet, akkor is, ha közelünkben mások is hajóznak? Mindenekelőtt sose felejtsük el, hogy mi vagyunk felelősek a hajónkért és a hajó által okozott esetleges károkért.Amikor egy lassúbb vízi járművet előzünk nyílt vízen, mindig lassan menjünk, hogy minél kisebb hullámverés érje a másik hajót, és hagyjunk annyi helyet a két hajó között, amennyit a mélységi viszonyok megengednek. Kevés rosszabb dolog van annál, amikor egy lassabban haladó hajón épp reggelit készítünk, és hirtelen nagy hanggal elhúz mellettünk egy gyors hajó – a szétfröcskölő sült szalonna és a kiömlött kávé összetakarítása a hajókonyhában nem túl kellemes.
Azt se felejtsük el, hogy időnként az éppen előzött hajónak is lassítania kell, hogy alkalmazkodjon az őt előző vízi járműhöz. Ha például mi nyolc csomóval haladunk, a minket előző hajónak körülbelül 10 csomóra kell csökkentenie a sebességét, hogy meglegyen a megfelelő sebességkülönbözet. Azonban 10 csomós sebességnél még mindig elég kellemetlen hullámzás jön létre, így célszerűbb, ha mi négy csomóra lassulunk, így az előző hajónak a hat csomós sebesség még megfelelő ahhoz, hogy megelőzzön minket, és az általa keltett hullámok is jóval kisebbek lesznek.
Egy kibontott vitorlával haladó hajó előzésénél lehetőleg a szél alatti oldalon vagy a hajó faránál haladjunk el, hogy ne blokkoljuk a szelet.
Horgonyzás és kikötés
Mindig lassan közelítsük meg a horgonyzóhelyet és a kikötőt. Ez kicsit olyan, mint amikor új környékre költözünk – azt szeretnénk, ha jól kijönnénk az új szomszédainkkal. Vigyázzunk tehát, hogy ne verjünk túl nagy hullámokat, amik zavarhatják a többi hajó utasait evés vagy ivás közben.Fontos tudnivaló, hogy horgonyzáskor az a hajó határozza meg a kilengési szöget, amelyik egy adott helyen elsőként lehorgonyoz. Soha ne horgonyozzunk túl közel egy másik hajóhoz. A szél változhat, és a horgonyláncok pillanatokon belül összegabalyodhatnak, a hajók pedig egymáshoz ütközhetnek. Soha sem fogom elfelejteni azt a zűrzavart egy éjszaka, amikor a brit Virgin szigeteknél egy késő éjjel érkező hajó túl közel horgonyzott le a szomszédjához. Hajnali háromkor fordult a szél, a horgonyláncok összetekeredtek, és a két dühös hajótulajdonos ruha nélkül, zseblámpával a kezében kiabált és szitkozódott – nem volt valami szép látvány. Ha már a zseblámpáknál tartunk: ha muszáj használnunk, vigyázzunk, ne vakítsunk el vele másokat.
Mielőtt lehorgonyzunk, gondoljuk át, hogyan is fogunk viselkedni. Ha zenét akarunk hallgatni, sokan vagyunk a fedélzeten, gyerekek és esetleg állatok is vannak velünk, és még mondjuk barbecue-partit is tervezünk, akkor minél távolabbra, a széliránnyal ellentétesen álljunk meg. A víz nagyon jól továbbítja a hangokat, és sok hajós korán fekszik le, hogy reggel korán indulhasson útnak – tartsuk tiszteletben a nyugodt alváshoz való jogukat. Azt se felejtsük el, hogy a beszélgetésünk is tisztán hallatszódhat a másik hajón.
Ha éjszaka partra akarunk szállni a csónakkal, vagy másokat akarunk meglátogatni a környező hajókon, használjuk az evezőket, és ne motorral menjünk. Végül is nem lehet olyan messze a part, hogy ne tudnánk kievezni. Némelyik hajós barátságos, és szívesen ismerkedik, míg mások visszahúzódóbbak és szeretnék, ha békén hagynák őket. Ha meglátunk másokat a többi hajón, legyünk barátságosak, de soha sem tolakodóak – kivéve persze, ha látjuk, hogy szívesen vennék a közeledésünket. Kialakult szokás, hogy amikor csónakkal megközelítünk egy horgonyzó hajót, mindig a hajó jobbcsapásán tegyük, úgy két-három méteres távolságban. Ha beszédbe elegyedünk valakivel, de érezzük a hangján, hogy nem igazán szeretne barátkozni, ne erőltessük.
Mielőtt beállunk egy kikötőhelyre, mindig szerezzük meg az engedélyt. Esetleg foglalt lehet vagy nem alkalmas a hajónk számára.
Kikötői illemtan
Amikor megállunk üzemanyagért, vegyük figyelembe, hogy mások is várhatnak tankolásra. Soha ne hagyjuk ott a hajónkat, hogy például vásárolni menjünk. Ha el akarunk intézni egy-két dolgot a szárazföldön, kössünk ki biztonságosan, tankoljunk, fizessünk és menjünk át egy másik kikötőhelyre.Ha már kikötöttünk, és a marinában nincs kikötőmester, udvarias dolog, ha segítünk a közelünkben lévőknek a kikötésben. Ez ugyan oximoronnak tűnhet, de a hajósok között létezik egyfajta szövetség. Mindenkinek joga van a saját területéhez, de mindenki segít a másiknak, ha úgy adódik.
Figyeljünk arra, hogy tisztán tartsuk a hajónk körüli területet. Tekerjük össze a köteleket, az elektromos kábeleket úgy használjuk, hogy azokba ne botoljon el egy arra járó, aki épp az új radar-reflektorunkat csodálja. A vödröket, felmosófákat, kikötőköteleket a helyükön tartsuk, ne szétszórva a fedélzeten. Ha végeztünk olyan eszközök használatával, amelyet közös használatra szántak, mindig tegyük vissza őket a helyükre, hogy mások is hozzáférjenek.
Hogyan fogadjunk vendégeket a fedélzeten
Ha vendégeket hívunk a hajónkra akár csak egy napra, egy hétvégére, vagy egy hosszabb túrára, készítsük fel őket, mit várunk tőlük – ez különösen fontos, ha olyanokról van szó, akik nem jártasak a hajózásban. Ha azt szeretnénk, hogy segítsenek a fedélzeten, ezt tegyük egyértelművé (és azt is, mi az pontosan, amit csinálniuk kell), mielőtt utasítanánk őket a fedélzet felmosására vagy a kötelek kezelésére. Ha különleges viselkedési „szabályaink” vannak a hajónkon (például ivással, dohányzással kapcsolatosan), ezeket feltétlenül közöljük a vendégekkel érkezésük előtt. Mondjuk meg előre, milyen ruházatot hozzanak magukkal. Győződjünk meg róla, hogy vendégeink rendelkeznek csúszásgátlós fedélzeti cipővel. Ha azt tervezzük, hogy partra szállunk és nem csak a strandon szeretnénk heverészni, jó, ha van a vendégeinknél megfelelő ruha a fürdőruhán és sorton kívül. Hívjuk fel a figyelmüket a hajón lévő kevés helyre, és kérjük meg őket, hogy sporttáskába vagy más, összehajtható táskába pakoljanak.Ha külföldi kikötők látogatását is tervezzük, szóljunk előre vendégeinknek, milyen iratokra lesz szükségük, és tájékoztassuk őket a helyi szokásokról is.
Amikor megérkeznek, jelöljünk ki egy-egy tárolóhelyet nekik, és kérjük meg őket, hogy holmijukat mindig az adott helyen tartsák. Menet közben veszélyes helyzeteket teremthet a hajón szétdobált ruha vagy más felszerelés.
Magyarázzuk el a vendégeknek, hogy az indulás ideje függhet az ár-apály változásaitól és az időjárástól is. Hívjuk fel a figyelmüket, hogy jóval a kitűzött indulási időpont előtt már a fedélzeten kell lenniük, indulásra készen, elpakolva.
Mondjuk el, hogy a reggeli kelés ideje függ a napi tervünktől, és attól is, hogy kinek hogy kényelmes a hajón. Először nekünk, a skippernek kell felkelnie, majd hamarosan a többieknek is. Figyelmeztessük a vendégeket, hogy a hajón limitáltak a mosdóhasználati és a fürdési lehetőségek, így ennek tudatában, a többiekre figyelve használják azokat. Tanítsuk meg őket a hajóvécé helyes használatára, és magyarázzuk el a menet közbeni víztartalékolás fontosságát.
Azt is mondjuk el, hogy amikor este lefekvésre szólítjuk fel a hajó utasait, akkor valóban ideje nyugovóra térni. Ismertessük a tankolás és a kikötőbe való beállás és kiállás folyamatait. Legyünk benne biztosak, hogy ha velünk esetleg történne valami, a fedélzeten valaki tudja kezelni a rádiót, hogy segítséget hívjon. Ha lényegretörőek és őszinték vagyunk a vendégeinkkel, biztosak lehetünk benne, hogy mindenki élvezni fogja a hajózást és utunk is biztonságos lesz.
Mit tegyünk és mit ne a kikötőben
Időnként előfordulhat, hogy túlságosan önelégültté válunk, és nem hallgatunk a józan észre. Következzen néhány jó tanács, hogyan kerülhetjük ezt el, biztonságosabbá és kellemesebbé téve a kikötőbeli tartózkodást saját magunk és a minket körülvevő hajósok számára.Mindig tekerjük fel és tisztázzuk a felesleges köteleket. Ez nem csak profibb megoldásnak néz ki, hanem balesetet is megelőzhet. Gondoljunk csak bele, kinek a hibája, ha a rendetlen köteleinkben elbotlik és megsérül valaki?
Az elektromos vezetéket mindig a dokkon lévő áramforrásból húzzuk ki először. Sokszor látni, hogy a hajón húzzák ki a kábeleket, aztán kiadják a partra, vagy ami még rosszabb, ők maguk viszik ki a dokkra és csak ezután csatlakoztatják le a parton lévő áramforrásról. Ez nagyon veszélyes, hiszen könnyen megcsúszhat valaki egy áram alatt lévő kábellel a kezében, és a vízbe eshet.
Soha ne csatlakoztassuk a parti vízellátást biztosító vezetéket a hajónkon lévő vízberendezés nyomás alatt lévő részéhez, még akkor sem, ha nyomáscsökkentő szeleppel rendelkezünk. Könnyen megtörténhet ugyanis, hogy elsüllyed a hajónk, elég annyi ehhez, hogy a cső egyik csatlakozása elengedjen, vagy egy flexibilis rész megrepedjen, és a hajónk máris tele lesz vízzel. Ennél sokkal jobb megoldás, ha fokozatosan töltjük fel a víztartályunkat a cső segítségével, és egy fedélzeti víznyomás-pumpát használva jutunk a szükséges mennyiséghez. Ha ebben az esetben történik valami, nem juthat több víz a hajóra, mint amennyi már ott van, így nem süllyedhetünk el. A víznyomás-pumpa rendszeres használata meghosszabbítja az élettartamát – kevés dolog rosszabb egy ilyen berendezésnek, mint az, ha hosszú ideig nincs használatban.
És ha már a víznél tartunk, ügyeljünk arra, hogy a víztartályból soha ne folyjék ki víz a hajóba. Ha ez mégis megtörténik, szivattyúzzuk ki a vizet vagy vezessük egy vízelvezető csőbe, ugyanis előbb vagy utóbb, amikor partra szállunk, könnyen elfeledkezhetünk arról, hogy éppen töltjük a víztartályt.
Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy minden külső világítást, berendezést, rádiót lekapcsoltunk a hajón. Nagyon kellemetlen lehet a közelünkben álló hajók utasainak, ha a mi hajónkról jövő fény elvakítja őket, vagy a rádió mormogását kell hallgatniuk, míg mi magunk a helyi kocsmában múlatjuk az időt egész éjszaka.
Forrás: http://www.aquamagazin.hu